Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Droga Czarnożyły-Złoczew zyska nowy standard. GDDKiA wybrała wykonawcę dokumentacji projektowej ZDJĘCIA

Zbigniew Rybczyński
Zbigniew Rybczyński
Zbigniew Rybczyński
Ponad 3 mln zł będzie kosztować opracowanie kompleksowej dokumentacji dla przebudowy drogi krajowej 45 na odcinku od Czarnożył do węzła „Złoczew” drogi ekspresowej S8. Wiemy, jaki jest planowany zakres inwestycji

Decyzja o przebudowie drogi Czarnożyły-Złoczew została podjęta w listopadzie 2020 r. kiedy minister infrastruktury Andrzej Adamczyk zatwierdził program inwestycji. Wstępnie oszacowano, że koszt inwestycji wyniesie nie mniej niż 150 mln zł. Założono, że przebudowa trasy zostanie przeprowadzona w latach 2024–2025. Decyzja ministra dała Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych Autostrad zielone światło do rozpoczęcia prac przygotowawczych. Łódzki oddział GDDKiA wybrał właśnie firmę, która opracuje kompleksową dokumentację projektową dla przebudowy drogi Czarnożyły-Złoczew.

Rozstrzygnięty 8 grudnia przetarg wygrało konsorcjum firm z Poznania i Bydgoszczy z ceną 3,2 mln zł. Były wprawdzie dwie tańsze oferty, jednak nie spełniały kryteriów przetargowych i zostały odrzucone. Łącznie do przetargu ogłoszonego 10 września br. wpłynęło osiem ofert. Przy ich ocenie oprócz ceny inwestor brał pod uwagę doświadczenie personelu firm.

Zadaniem wykonawcy będzie opracowanie projektów budowlanego i wykonawczego, opracowań środowiskowych, geologicznych, materiałów do wniosku o wydanie decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej i dokumentacji przetargowej. Czas na przygotowanie dokumentacji to 2,5 roku od podpisania umowy z wykonawcą. Zlecenie obejmuje także m.in. przygotowanie odpowiedzi na pytania firm w trakcie przetargu na wykonanie przebudowy drogi Czarnożyły-Złoczew oraz nadzór autorski nad robotami budowlanymi.

O przebudowę drogi wiodącej do węzła S8 w Złoczewie od dawna głośno dopominają się mieszkańcy miejscowości, które przecina trasa mocno obciążona ruchem ciężkim. Dla nich kluczowe są kwestie bezpieczeństwa - są odcinki na terenach zabudowanych, gdzie brakuje nawet chodnika. Planowana inwestycja ma wyjść naprzeciw tym oczekiwaniom. Przewiduje się m.in. budowę ciągów pieszych i rowerowych i powiązanie ich z już istniejącymi, a także budowę i przebudowę zatok autobusowych, wyznaczenie przejść dla pieszych.

- Spokojnie na pewno spać nie będziemy, bo tego hałasu nie da się wyciszyć. Ale przynajmniej będziemy bezpieczniejsi – mówi Hanna Sobota, mieszkanka Czarnożył, gminna radna.

Z punktu widzenia kierowców najistotniejszą informacją jawi się poszerzenie pasów ruchu z 3 do 3,5 metra. Standard jezdni zostanie podniesiony do klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego), co wiąże się z podniesieniem nośności do 11,5 ton na oś. - Obecnie droga jest przystosowana do nacisku 10 ton na oś, co przy rosnącym natężeniu ruchu jest niewystarczające – mówił Bogusław Orzeł, kierownik rejonu GDDKiA w Wieluniu.

Przewiduje się również przebudowę przepustów, rozbiórkę i budowę nowego mostu w Oleśnicy, przebudowę skrzyżowań (w tym wykonanie lewoskrętów). Program inwestycji nie obejmuje trzech obiektów mostowych, bo dla nich już wcześniej zostały wykonane odrębne dokumentacje.

Przebudowa drogi Czarnożyły-Złoczew - przewidywany zakres inwestycji:

  • niezbędne poszerzenie jezdni,
  • dostosowanie drogi do przenoszenia obciążeń 115 kN/oś na całym odcinku drogi,
  • przebudowa skrzyżowań, w tym budowa lewoskrętów z wyspami kanalizującymi ruch i znakami aktywnymi,
  • budowa chodników i ciągów pieszo-rowerowych,
  • budowa kanału technologicznego na całej długości drogi
  • przebudowa istniejących zatok autobusowych i budowę nowych zatok,
  • wyznaczenie przejść dla pieszych
  • budowa oświetlenia przejść dla pieszych (istniejących i nowych)
  • budowa i przebudowa oświetlenia drogowego,
  • przebudowa i budowa rowów odwadniających drogę,
  • budowa/przebudowa przepustów pod zjazdami,
  • korekta dostępności do drogi (zjazdy, drogi wewnętrzne),
  • przebudowa sieci i urządzeń infrastruktury technicznej kolidującej z projektowaną drogą,
  • przebudowa/rozbudowa istniejących przepustów,
  • rozbiórka i budowa nowego mostu w m. Oleśnica,
  • przebudowa zjazdów (uporządkowanie dostępności posesji do drogi),
  • budowa urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Droga Czarnożyły-Złoczew zyska nowy standard. GDDKiA wybrała...

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wielun.naszemiasto.pl Nasze Miasto