Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Co nam da obwodnica Wielunia. Zalety i skutki uboczne nowej trasy

Redakcja
Wielkimi krokami zbliża się otwarcie obwodnicy północnej Wielunia. Trasa wyprowadzi poza miasto ruch na osi wschód-zachód. Jakie będą inne konsekwencje uruchomienia drogi?

Ulice Warszawska, Głowackiego, Traugutta, Wrocławska wolne od ciężarówek. Lada moment stanie się to faktem. Po kilkunastu latach przygotowań, protestów, zabiegów i dwóch latach budowy w czwartek, 30 marca, pojedziemy obwodnicą północną Wielunia. Większość odetchnie z ulgą, a stracą przedsiębiorcy, którzy prowadzą biznesy wzdłuż starej ósemki. To pierwsza trasa w okolicy zbudowana w modelu 2+1. Drogowcy przestrzegają przed brawurową jazdą.

Gdy wiosną 2015 r. ruszała budowa obwodnicy, część mieszkańców wątpiła, czy droga jest jeszcze potrzebna. Ledwie kilka miesięcy wcześniej otwarto całą drogę ekspresową S8, która w znacznym stopniu odciążyła miasto z ruchu tranzytowego na osi Wrocław-Warszawa. Tak jednak było tylko do czasu, aż na S8 wprowadzono opłaty viaTOLL. Tiry znów zaczęły przeciskać się przez Wieluń, choć oczywiście nie w takiej ilości, jak przed budową S8. Dzięki obwodnicy tiry znikną ze starej ósemki (obecnie droga krajowa 74) raz na zawsze. W pewnym sensie trasa stanowi rekompensatę za wybór wariantu S8 mniej korzystnego dla Wielunia.

Na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad obwodnicę zbudował koncern Strabag. Dostęp do trasy zapewniają trzy węzły Biała, Raczyn i Jodłowiec. Po obwodnicy będzie można się poruszać z maksymalną dozwoloną prędkością 100 km/h. Droga o długości ponad 13 km została zbudowana w popularnym w krajach skandynawskich modelu 2+1. Oznacza to trzy pasy o szerokości 3,5 m każdy - dwa w jednym kierunku i jeden w przeciwnym (naprzemiennie). To pierwsze takie rozwiązanie na naszym terenie, dlatego warto wziąć sobie do serca przestrogi, aby nie traktować obwodnicy jak toru wyścigowego. Brawurowa jazda może skończyć się tragicznie.

- Nasypy są bardzo wysokie, więc nie ma żartów. Szczególnie w pierwszym okresie należy być bardzo ostrożnym, bo jezdnia potrzebuje czasu na „dotarcie”. Obwodnicę oddajemy do użytku wczesną wiosną, a to wymagający okres dla kierowców. Zbytnia pewność siebie za kółkiem może być zgubna - uczula Bogusław Orzeł, kierownik wieluńskiego rejonu GDDKiA.

Oprócz Wielunia i Dąbrowy, obwodnica odciąży również miejscowości Widoradz, Olewin i Sieniec. Odwrotnie w Białej - tutaj problemy z ciężarówkami mogą się tylko pogłębić. To dlatego, że dzięki obwodnicy czas jazdy drogą krajową 74 skróci się i jeszcze więcej ciężkich pojazdów będzie omijać S8. Obwodnica ma również inne skutki uboczne. Klientów stracą stacje benzynowe czy lokale gastronomiczne działające przy drodze krajowej 74.

- Jak mocno uruchomienie obwodnicy odbije się na nas negatywnie, to takie trochę wróżenie z fusów. Czas pokaże. Trudno procentowo określić, ile mamy klientów z zewnątrz. Niemniej po rejestracjach na stacji widać, że gro osób jest spoza naszego regionu - mówi Jarosław Urbaniak, właściciel pizzerii Big Buffalo, która od kilkunastu lat działa przy Statoilu.

Przedsiębiorca szacuje, że po uruchomieniu S8 uciekło mu 30-40 proc. klientów. Obwodnica może skutkować nawet zwinięciem interesu. - Różnie może być. Tym bardziej że wieluński rynek gastronomiczny też nie stoi w miejscu. Takie życie, nie zawsze jest niedziela - kwituje obrazowo Jarosław Urbaniak.

Z drugiej strony obwodnica stwarza szansę, przynajmniej w teorii, na ożywienie gospodarcze miasta. Przy węźle Jodłowiec zaplanowano strefę inwestycyjną. W ostatnich latach gm. Wieluń kupiła tam działki o powierzchni 15 ha. Na razie to jednak „martwe” tereny bez infrastruktury. Kiedy zostaną uzbrojone, nie wiadomo.

Obwodnica sprawi też, że dawna ósemka w gminie Wieluń przestanie być drogą krajową. Z mocy prawa przejdzie spod kurateli GDDKiA pod Zarząd Dróg Wojewódzkich w Łodzi. Wynika to z ustawy o drogach publicznych. Ale władze województwa mogą przekazać drogę samorządowi niższego szczebla, czyli powiatowi. Ten z kolei może oddać trasę gminie.

Obwodnica północna rozwiąże tylko część problemów komunikacyjnych Wielunia. Nadale będzie duże natężenie ruchu na drogach wiodących w kierunku Częstochowy, Opola, Sieradza, Działoszyna. Szansą na ich odkorkowanie jest budowa trasy średnicowej na osi północ-południe. Ratusz ma już projekty. Czekamy na realizację.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na wielun.naszemiasto.pl Nasze Miasto