Budowa drogi zbiorczej w Wieluniu wycofana z budżetu na wniosek burmistrza

Redakcja
Zbyszek Rybczyński
W 2018 roku miała rozpocząć się budowa pierwszego odcinka drogi zbiorczej w Wieluniu. Nie udało się jednak uzyskać dofinansowania i burmistrz Paweł Okrasa wniósł o wycofanie zadania z budżetu gminy. Radni z oporami, ale zgodzili się

Od odcinka Warszawska-Sieradzka miała rozpocząć się budowa drogi zbiorczej w Wieluniu. Po aktualizacji kosztorys tego fragmentu trasy opiewa na 20 mln zł! W połowie kwietnia gmina złożyła w Urzędzie Wojewódzkim w Łodzi wniosek o dofinansowanie inwestycji z rządowego programu kwotą 5 mln zł. Wniosek nie uzyskał akceptacji.

W tej sytuacji burmistrz Wielunia Paweł Okrasa wniósł o zdjęcie zadania z budżetu gminy. Temat był rozpatrywany na posiedzeniu Rady Miejskiej we wtorek, 25 września. Część radnych chciała, aby mimo wszytko trzymać się uchwalonego planu inwestycyjnego i ogłosić przetarg w tym roku. Po dość burzliwej dyskusji i przerwie w obradach ostatecznie radni zgodzili się na proponowane przez burmistrza zmiany w budżecie. Uchwała przeszła przy 19 głosach za, 1 przeciw i 1 wstrzymującym się.

Tym samym ogłoszenie przetargu zostało odłożone na kolejny rok. Oznacza to również, że w 2018 r. gmina Wieluń nie zaciągnie 6-milionowego kredytu, jaki ratusz przewidział na pierwszy etap inwestycji.

Cała trasa zbiorcza, od Sieradzkiej przez Popiełuszki do Gaszyna, pomogłaby rozwiązać problemy komunikacyjne miasta na osi północ-południe. W sytuacji, kiedy marne są szanse na drugą obwodnicę miasta, budowa średnicówki jest jedyną możliwością odciążenia ulic Sieradzkiej, Kopernika, Śląskiej, Kaczyńskiego, Piłsudskiego, 3 Maja, Częstochowskiej. Nie brakuje jednak przeciwników budowy tej trasy. Ratusz dysponuje dokumentacją projektową i prawomocnymi pozwoleniami na budowę.

W kolejnej kadencji władze powinny poważnie zastanowić się nad tym, w jakiej kolejności powinna być budowana trasa i znaleźć źródło jej finansowania. Budżet gminy Wieluń nie jest w stanie udźwignąć tego zadania.

Budowa samego odcinka północnego (Sieradzka-Warszawska) za kosmiczne 20 mln zł, od którego planowano zacząć inwestycję, nic Wieluniowi nie da, jeśli chodzi o ruch ciężki. Omawiana trasa przebiega śladem Ciepłowniczej, dalej wzdłuż nasypu kolejowego i kończy się przy Kauflandzie. Wyobraźmy sobie, że ta droga już istnieje i siedzimy za kierownicą ciężarówki. Jedziemy od strony Sieradza, skręcamy koło ZUGiL-u, dojeżdżamy do Warszawskiej i co dalej? Ulica Popiełuszki jest zamknięta dla tirów, więc musimy wrócić do... Sieradzkiej. Nonsens. Żaden tir próbujący się przebić przez miasto na Opole, Częstochowę czy Działoszyn tędy nie pojedzie.

Oddanie do użytku odcinka północnego (Sieradzka-Warszawska) lub południowego (Częstochowska-Gaszyn) daje możliwość dywersyfikacji ruchu ciężkiego tylko wtedy, jeśli otwarta zostanie dla tirów ulica Popiełuszki. Tyle że najpierw musi zostać ona przebudowana. Najrozsądniejszym rozwiązaniem wydaje się zatem zacząć całe przedsięwzięcie właśnie od przebudowy Popiełuszki. I potem myśleć, w którym kierunku wydłużyć ją w pierwszej kolejności.

A nawet jeśli w bliskiej perspektywie nie powstałby żaden z nowych odcinków drobi zbiorczej, to przebudowa ulicy Popiełuszki jak najbardziej ma sens. Z prostego powodu - poprawi to komfort życia mieszkańców Wielunia. Strategiczna arteria prowadząca z blokowisk do strefy przemysłowej jest w coraz gorszym stanie. Po przebudowie miałaby nie tylko równą nawierzchnię, ale też chodniki po obu stronach jezdni i asfaltową ścieżkę rowerową. W dodatku rondo zamiast sygnalizacji świetlnej (na skrzyżowaniu z ul. Kaczyńskiego) zdecydowanie upłynniłoby ruch.

Jak przebiegała dyskusja na sesji w sprawie drogi zbiorczej, szeroko napiszemy w „Naszym Tygodniku”, piątkowym dodatku do „Dziennika Łódzkiego”.

Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 14

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

J
Józef
Sprawa wypłat dalej sie ciągnie teraz widać że dla władz ważniejsze wybory. Szkoda że p. Redaktor nie znalazł tematu dla redakcji. Zresztą nie mamy prasy niezależnej.
M
Maryśka
A na gaszyńskiej dziś straszne korki.
m
maliniak
P. Józefie a wypłacili wam odszkodowania za grunty?
J
Józef
Parkingi,parkingi. Myślę że że dla SPnr1 znajdzie sie troche miejsca na parkingu na nowo budowanym parkingu oś. Wyszyńskiego. Mogą być problemy z terminem oddania bo już drugi dzień żywej duszy na budowie.Miało być tanio ale jak zwykle pewnie bez aneksu sie nie obejdzie:) i w ten sposób miastu uciekają pieniążki! Ciekawe gdzie nadzór budowlany?
A
A.Jezierski
Po zdjęciach widać, że już wszyscy zmęczeni są tym rządzeniem. Trzeba dać im odpocząć. Zdecydowanie czas na innych ludzi. Od burmistrza poczynając a na pani sekretarz i radnych kończąc. Głosujmy na innych. Lepiej nie będzie ale będzie inaczej.
e
ekooszołom
No udusić nas chcą. Prześcigają się w "dobrych pomysłach" i jeszcze chcą zarżnąć budżet gminy na wiele lat, zyskując w zamian co? Poprawienie estetyki Popiełuszki? Drzewa posadzić, to będzie "ładniej", a nie brukować i asfaltować. Barany dbają o dzieci. Chcą im parking przy szkole zrobić. Skwer zróbcie! W Polsce zarejestrowanych jest 22 mln samochodów osobowych. Ile byście nie nabudowali, to i tak nie starczy. Komunikacja darmowa! Wszędzie blisko, bo Wieluń to mała pipidówa! Nawet jak ścieżek rowerowych nie ma, to policja przymyka oko na jazdę po chodniku, więc po co w du..ę włazić kierowcom? Nie chce mi się przytaczać danych o chorobach płuc w regionie, ale weźcie się obudźcie. Jeszcze się cieszą, że im drogę pod oknami budują (Wendta- Popiełuszki). Jak dla siebie litości nie macie, to pomyślcie o tych swoich "nieletnich skarbach". I jeszcze chcą odciąć kilkutysięczne osiedla od miasta, budując udogodnienie dla TIR-ów.
P
Pat44
Na czorta ci parking? Ile jeszcze parkingów w tym zadymionym Wieluniu? Dzieci do szkoły piechotą mają chodzić (ewentualnie rowerem dojeżdżać). Po co chodniki na Popiełuszki po obu stronach? Przeciez wszyscy samochodami jeżdżą. Po chodniku od strony południowej na POW (od Wendta do przejazdu) nikt nie chodzi. Dosłownie NIKT! Pieniądze wywalone w błoto.
W
Was
Czyli znów radni nabroili. Pewnie dalekiego sie zgodzili na zdjęcie z budżetu tej inwestycji. Tym bardziej przekonuje sie do tego ze oni powinni odejść ze stołków i nie wrócić. Mam nadzieje ze mieszkańcy docenia ich "wkład" i nie wybiorą ponownie.
J
Jacek
Panie redaktorze. Przecież to radni na komisjach podjęli taką własnie decyzję, aby rozpocząć budowę średbicówki od odcinka pónocnego. Chyba się tego nie będą wypierać? To o czym Pan pisze jest zawarte w studium transportowym (rozpoczęcie od przebudowy Popiełuszki) i jak sam Pan pisze, było prezentowane na sesji przez autora tego opracowania(to chyba forum publiczne?). Okrasa w kwietniu 2017 wystąpił z pomysłem budowy średnicówki jednorazowo w partnerstwie z Bankiem Gospodarki Krajowej, tak jak budowana jest trasa łagiewnicka w Krakowie za ponad 200 mln zł . Wszytskie te tematy były poruszane z zeszły piątek na spotkaniu z wyborcami w WDK. Może warto jednak przychodzić? Analiza skądinąd słuszna, bo to jedyne logiczne roziwazania w przypadku etapowania prac.
D
Doktor Anna
Znów leki przestały dzilac Cukrownikowi
C
Cukrownik
Geniusze planistyki jak widać przy tym projekcie gmerali. Przy czym jest to ściema dla ludzi, aby przed wyborami nie kumali o co kaman. A prawda jest taka, że kredyt dla potrzeb tej inwestycji wpakowałby miasto w dług przekraczający poziom określony w przepisach. A wiadomo, że miejską kasę w jednym czeku łyknął pan z Giżycka w kwocie 12 banioli, kiedy to Okrasa z radnymi, RIO i ŁSSE w Łodzi w roku 2015 wyprawili go w zorganizowanej grupie przestępczej jakby w Wieluniu w toto lotka kumulację trafił, a zapowiadanego Neapca nie było i nie będzie. Dlatego 1000 niedoszłych pracowników Neapco oraz pełnoletni członkowie ich rodzin z przyjemnością odda 21 października odpowiednie głosy, aby w przyszłości paru nawiedzony i zdegenerowanych urzędasów nie paprało ludzkich głosów.
r
ryb
Nie musi mi Pan przypominać moich artykułów :) Nie stwierdziłem, że temat w ogóle nie był podejmowany. Chodzi mi o to, że nie analizowano na forum publicznym kwestii kolejności budowy poszczególnych odcinków trasy.
d
drogowiec-;)
"Poruszane tutaj kwestie nie były podejmowane na wczorajszej sesji, ani w ogóle ...".
http://wielun.naszemiasto.pl/artykul/trasa-srodmiejska-w-wieluniu-powstanie-na-kredyt-koszt-to,4090361,artgal,t,id,tm.html
http://www.bip.um.wielun.pl/res/serwisy/pliki/15162086?version=1.0
Może czasami warto sprawdzić co się pisze jeśli brak zaufania do pamięci.
J
J23
Nieudacznik z tego Okrasy. Nawet porządnego wniosku o dofinansowanie nie potrafi napisać. Ciekawe kto tym razem jest winny? Bo oczywiście wszyscy tylko nie ON.
Wróć na wielun.naszemiasto.pl Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie