To już pewne, że zostanie przywrócone długo wyczekiwane połączenie kolejowe między Jastrzębiem-Zdrojem, a Katowicami. Po wielu latach starań, w środę 9 listopada, w Urzędzie Marszałkowskim w Katowicach została zawarta umowa między PKP PLK, a województwem śląskim, jako liderem strony samorządowej. Zyskają na tym nie tylko mieszkańcy Jastrzębia, ale także i Żor.
Z Żor do Katowic bezpośrednim pociągiem
W ramach inwestycji, powstanie ok. 20,6 km nowych linii kolejowych. Zbudowany zostanie fragment nowej linii oraz odbudowana zostanie część linii kolejowej 159 na terenie Jastrzębia-Zdroju. Rewitalizacji zostanie poddany również fragment linii kolejowej 159 między Jastrzębiem-Zdrojem, a Żorami. Odbudowany zostanie także fragment linii między Żorami i Orzeszem. W sumie powstanie 10 nowych punktów obsługi podróżnych.
- Trasa zostanie zelektryfikowana, dzięki czemu przewoźnicy będą mogli wykorzystywać nowoczesne, ekologiczne pojazdy. Pociągi będą mogły kursować z prędkością do 120 km/h - podaje PKP PLK.
Nowe przystanki kolejowe w Żorach
Inwestycja przewiduje również budowę nowych przystanków kolejowych. W Żorach, byłyby to przystanki "Żory Baranowice" oraz "Żory Aleja Zjednoczonej Europy".
- Mieszkańcy południowo-zachodniej części woj. śląskiego zyskają lepszy dostęp do kolei dzięki budowie przystanków: Jastrzębie-Zdrój Szkolna, Jastrzębie Bzie, Żory Baranowice, Żory Aleja Zjednoczonej Europy, Palowice Kolonia, Orzesze Zawada oraz modernizacji stacji w Pawłowicach Śląskich. Wszystkie obiekty będą wyposażone w wiaty, ławki, jasne oświetlenie. Odpowiednia wysokość peronów ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Perony zostaną przystosowane do obsługi osób o organicznych możliwościach poruszania się - przekazuje biuro prasowe PKP PLK.
Na realizację projektu o wartości pół miliarda złotych trzeba będzie jednak poczekać. Wiadomo jednak, że 85 proc. kosztów inwestycji sfinansowanych zostanie z Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej – „Kolej+” do 2029 roku. Pozostałą część, czyli 71 mln zł uzupełnią środki budżetów samorządowych włączonych w projekt. Jak wynika z założeń, Żory będą musiały pokryć 17,5 proc. pozostałej części.
- Zadania związane z realizacją inwestycji, zgodnie z założeniami programu rozpoczną się w przyszłym roku. Pierwszym z nich będzie wyłonienie przez PKP PLK wykonawcy właściwego i dokładnego studium technicznego wykonalności inwestycji. Dopiero na jego podstawie zostanie wskazana dokładna trasa przebiegu połączenia. PKP PLK zakłada, że ten etap potrwa dwa lata - informują jastrzębscy urzędnicy.
Jak wynika z szacunków, prognozowany czas przejazdu na odcinku Jastrzębie-Zdrój - Katowice wyniesie około 72 minuty. W ciągu doby, ma kursować 12 par pociągów.
Potężne ulewy i gradobicia. Strażacy walczyli żywiołem
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?