- Nie moglibyśmy sobie z tym odcinkiem samodzielnie poradzić, ponieważ przy wszystkich aplikacjach otrzymalibyśmy zbyt mało punktów. Weszliśmy zatem we współpracę z gminą Wieruszów oraz gminą Czastary i przygotowaliśmy tę inwestycję wspólnymi siłami. Złożyliśmy wniosek i otrzymaliśmy na ten cel dofinansowanie – mówi Mirosław Urbaś, wicestarosta powiatu wieruszowskiego .
Zadanie obejmuje rejon ronda w Klatce, gdzie prócz nowej szosy buduje się ciągi rowerowo-piesze. Kompleksowo remontowany jest kilkukilometrowy odcinek leśny, gdzie oprócz nowego dywanika asfaltowego wykonano nową podbudowę drogi. Ten fragment trasy był zrujnowany do tego stopnia, że kierowcy dbający o zawieszenia swoich aut omijali go szerokim łukiem, wybierając alternatywną drogę do Wieruszowa przez Czastary.
- Zabieramy się również za nieszczęsne skrzyżowanie w Parcicach. Będziemy je przerabiać i uzbrajać w inteligentną sygnalizację świetlną. System ma funkcjonować w taki sposób, że ruch z drogi podporządkowanej będzie odbywał się tylko w momencie, kiedy trasą z pierwszeństwem nic nie pojedzie – mówi wicestarosta wieruszowski.
W tym miejscu doszło już do wielu wypadków, w tym śmiertelnych. Ostatnio krzyżówka w Parcicach została lepiej oznakowana, zamontowano progi zwalniające, ale jak dowodzą kolejne wypadki, zdarzające się na przestrzeni ostatnich lat, wciąż nie jest tam bezpiecznie. Zazwyczaj w takich wypadkach kierowcy jadący przez Parcice ignorują znak STOP i doprowadzają do zderzenia z samochodami prawidłowo poruszającymi się po drodze z pierwszeństwem. Podczas kraks na tym skrzyżowaniu auta wpadały zwykle na teren pobliskiej posesji. Po każdym zdarzeniu w tym rejonie lokalni włodarze podejmowali rozmowy o konieczności budowy ronda, systematycznie odrzucano tę koncepcję z uwagi na zbyt wysokie koszty. Sygnalizacja świetlna ma być w tym kontekście bezpieczną alternatywą.
- Zadowoleni będą nie tylko kierowcy, ale zapewne mieszkańcy samych Parcic, ponieważ przez całą miejscowość, oprócz samej drogi, przebudowujemy także chodniki. W sumie na odcinku Klatka-Parcice-Chorobel powstanie aż 8,5 kilometrów nowych dróg, to dla nas duże wyzwanie – informuje Mirosław Urbaś.
Początkowy etap inwestycji napsuł nerwów mieszkańcom i użytkownikom drogi. Wykonawca zastosował technologię, która polega na zerwaniu starego asfaltu i wykonaniu podbudowy z domieszką cementu. Na to kładzie się cienką warstwę bitumiczną. Proces jest dość szybki i wygodny, ale nie w sytuacji kiedy w międzyczasie popada deszcz. A tak stało się w Parcicach. W efekcie na podbudowie wytworzyła się warstwa mazi, która przylgnęła do podwozi samochodów i zabrudziła ogrodzenia posesji. Wszystko pływało, a wykonawca przez kilka dni musiał czekać z robotami, co z kolei irytowało mieszkańców.
Cała inwestycja będzie kosztować 8,8 mln zł. Pod koniec marca radni powiatu wieruszowskiego zgodzili się dołożyć do zadania brakujące ponad 2 mln zł (różnica między kwotą zaplanowaną w budżecie a ofertami w przetargu). Prace mają zakończyć się do 1 października 2018 r. Powiat ma zapewnioną dotację na poziomie 3 mln zł z budżetu państwa, a 300 tys. zł dokłada gmina Czastary.
To nie jedyne zadanie drogowe powiatu wieruszowskiego realizowane w tym roku. Cały czas trwa przebudowa centrum Wieruszowa. Jest to inwestycja, polegająca na rewitalizacji środka miasta i budowie drogi do wylotu na Kępno, powiat prowadzi ją od zeszłego roku. Na końcowym etapie jest natomiast budowa drogi w rejonie gminy Lututów, prace prowadzone są w miejscowości Piaski i wlocie do Lututowa. Powiat inwestuje również w drogi w Wójcinie, w Kolonii Dzietrzkowice i Radostowie.
O remontach i planach remontowych na kolejne lata można będzie przeczytać w jutrzejszym wydaniu Dziennika Łódzkiego.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?