ABS to skrót od angielskich słów Antilock Braking System, co oznacza system zapobiegający blokowaniu kół. Jest wykorzystywany przy hamowaniu. Jako pierwsi zastosowali go Niemcy, bo to właśnie w tym kraju firma Bosch wprowadziła go na rynek już w 1978 roku. Najpierw zastosowano go w Mercedesie klasy S, a następnie przejęło go także BMW. Od kilkunastu lat jest on standardem w samochodach, sprzedawanych w Europie.
Przeciw blokowaniu
Zadaniem tego układu jest umożliwienie utrzymanie kontroli nad samochodem w czasie hamowania.
– Dzięki niemu koła się nie blokują, a pojazd utrzymuje przyczepność i jest stabilniejszy. Działanie ABS przypomina hamowanie pulsacyjne, które na śliskiej nawierzchni zaleca się kierowcom prowadzącym auta bez takiego systemu – tłumaczy Filip Fischer, Kierownik Działu Obsługi Klienta w Oponeo.pl.
System ABS pozwala uzyskać optymalną siłę hamowania w trudnych warunkach. Nie dopuszcza ona od zablokowania kół, co pozwala kierowcy na zachowanie kontroli nad samochodem i skręcanie. Najnowsze wersje systemu ABS dawkują siłę hamowania na każde z kół tak, aby samochód nie wpadł w poślizg, mając np. pod jednej stronie nawierzchnię mokrą, a pod drugiej dodatkowo pokrytą śniegiem.
Czujnik, kontrolka, hydraulika
Systemy ABS składają się z wielu elementów. Przy każdym kole to czujniki prędkości. Jest także zespół hydrauliczny. To modulator, który współpracuje z elektrozaworami hydraulicznymi, montowany między pompą hamulcową i hamulcem każdego koła.
Niezwykle istotnym elementem jest sterownik połączony z kontrolką na tablicy rozdzielczej. To ona informuje o awarii układu.
– Podczas nagłego hamowania to sterownik otrzymuje informację, że jedno z kół się blokuje. Wysyła wówczas sygnał do elektrozaworu, dając mu znać, aby nie zwiększał ciśnienia płynu hamulcowego. Dopiero jeśli to nie pomoże, każe zmniejszyć ciśnienie. W ten sposób siła hamowania zblokowanego koła jest osłabiana, co podnosi bezpieczeństwo – mówi Filip Fischer.
Kilka rodzajów
W aktualnie produkowanych samochodach ABS jest wyposażeniem standardowym. Może natomiast różnić się budową układu. Pierwsze generacje, tzw. dwukanałowe sterowały włączaniem par kół przedniej i tylnej osi. Kolejna, trzykanałowa jest wyposażona w czujniki blokowania kół, które sterują uruchamianiem systemu niezależnie dla przednich kół i oddzielnie dla tylnej osi.
- Dopiero najnowsza generacja to układ czterokanałowy, sterujący każdym kołem oddzielnie. W najnowszych samochodach ABS współpracuje między innymi z systemem kontroli trakcji ASR i układem stabilizacji toru jazdy ESP – wyjaśnia Filip Fischer.
Wybory samorządowe 2024 - II tura
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?