18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Sprawę obwodnicy Wielunia zbada CBA? Poseł i senator grożą taką możliwością, jeśli nie ruszy budowa

Daniel Sibiak
Sprawa obwodnicy, a raczej ciągłego szukania odpowiedzi na pytanie czy Wieluń doczeka się jej budowy zdominowała dzisiejszą sesję Rady Miejskiej, w której udział wzięli posłowie: Mieczysław Łuczak i Cezary Tomczyk oraz senator Andrzej Owczarek. To od nich radni oczekiwali odpowiedzi na pytanie co dalej? 8 sierpnia kończy się bowiem pozwolenie na budowę

- Problem budowy obwodnicy Wielunia trwa od 40 lat. Mam wrażenie, że tam na górze decydenci nie zdają sobie sprawy z uciążliwości, jakie przejazd przez Wieluń stwarza kierowcom i mieszkańcom. Korki są tak gigantyczne, że przejazd z Dąbrowy do Wielunia zajmuje godzinę. Posłowie powiedźcie w końcu mieszkańcom czy inwestycja zostanie zrealizowana czy nie? - apelował radny Jan Kępiński.

Posłowie odpowiadają, że obwodnica musi zostać wybudowana. Wspólnie z włodarzami miasta i powiatu oraz samorządowcami walczyli o to od wielu lat, dlatego jak zapewniają, nie pozwolą, aby pozwolenie na budowę zostało zaprzepaszczone.

- Ten rok musi przynieść przełom. Mamy już pozwolenie na budowę i zakorkowane miasto. Nawet ta sesja zwiastuje, że 40 -letni bój o obwodnicę może zakończyć się sukcesem. Ten przełom już nastąpił, bo udało się wynegocjować odpowiednią pulę środków z unii europejskiej na budowę obwodnic. Mam wrażenie, że jeszcze nigdy nie było tak blisko. Osobiście będę przekonywał w piątek ministra transportu Sławomira Nowaka, z którym spotkam się po to, by streścić mu obrady dzisiejszej sesji - do budowy obwodnicy – zapewnia poseł Tomczyk, którego zdaniem jej budowa pozwoli nie tylko na odkorkowanie miasta, ale także na stworzenie strefy ekonomicznej.

Z kolei poseł Mieczysław Łuczak zapowiada, że jeśli w sierpniu wygaśnie pozwolenie na budowę złoży zawiadomienie do Centralnego Biura Antykorupcyjnego o wyciągnięcie konsekwencji. Przypomina jednocześnie, że już raz w sejmie udało wprowadzić się pod głosowanie budowę obwodnicy, ale wtedy tylko 12 głosami za pilniejsza uznano budowę obwodnicy Krzepic.

Poseł ma też pomysł na to jak uruchomić strefę przemysłową w Wieluniu. Jego zdaniem gmina powinna wykupić działki w Jodłowcu i częściowo w Sieńcu. – Jeśli nie jesteśmy wstanie robić czegoś samodzielnie, skorzystajmy z wykupów dokonanych przez GDDKiA w Jodłowcu i Sieńcu. Może wystąpić do GDDKiA o przekazanie ich i wykazanie ich jako strefę ekonomiczną. Mielibyśmy dwie pieczenie przy jednym ogniu – sugerował poseł.

Lobbowanie w sprawie obwodnicy Wielunia obiecuje dalej także senator Andrzej Owczarek.

- To najważniejsza sprawa. W ubiegłym roku roztoczyła się dyskusja na temat obwodnic. Minister transportu śmiało powiedział, że nie planuje budowy obwodnic w wielu miejscowościach. Napisałem więc do ministra pismo, w którym zwróciłem uwagę na to, że prace już się rozpoczęły, decyzje wydane, myślę, że NIK mógłby mieć zastrzeżenie, dlaczego pieniądze zostały zaprzepaszczone – straszy takim krokiem senator Owczarek.

Zdaniem radnego Zbigniewa Kucharczyka temat obwodnicy wraca jak bumerang, ale wciąż brakuje determinacji w walce o rozpoczęcie jej budowy.

- Ciężar działań leży po naszej stronie. Gdyby Wieluń walczył o południowy przebieg S8, to obwodnica już dawno by była, tak mówił już były minister Grabarczyk. Tutaj nie tylko S8 jest sprawą ważną, ale i obwodnica od ulicy Sieradzkiej w kierunku na Opole. Nie widać działań samorządu, by ruszyć sprawę i wyprowadzić ciężarówki z ulicy Sieradzkiej. Jak skończy się budowa S8, to może cześć tych ciężarówek zniknie – ma nadzieję Kucharczyk.

Nie zgadza się z nim przewodniczący Piotr Radowski, który przypomina, że aktywność samorządu zawsze była duża.

- Współpracowałem z burmistrzami Adamskim, Majchrem i Antczakiem. Zapraszani byli goście, głosy były zaprotokołowane i zabierane do Łodzi. Ilość wizyt w Łodzi w GDDKiA czy Ministerstwie Infrastruktury jest duża. Jako mieszkańcy od wielu lat mówimy jednym głosem. Nasze działania są intensywne, robimy wszystko, co w naszej mocy. Jest prośba do gości, by zapadła ostateczna decyzja, żebyśmy za 2-3 lata mogli się cieszyć obwodnicą. 19 mln zostało zainwestowane, kolejne 400 tysięcy zł na działania, by pozwolenie nie wygasło – wyliczał przewodniczący.

Radny Paweł Okrasa proponował, podobnie jak w ubiegłej kadencji, aby gmina współfinansowała budowę obwodnicy.

- Myślę, że gdyby gmina pokazała ministrowi, że przekazuje 5 mln zł na obwodnicę, to zmieniłby zdanie. Jeśli te pieniądze miałyby pomóc, to warto rozważyć, aby przyspieszyć budowę. Myślę, że gdyby przeprowadzić wśród mieszkańców sondaż czy wydać 12 mln zł na budowę kino-teatru Syrena czy obwodnicę z pewnością wybraliby drugą z opcji, czyli odkorkowanie miasta – nie ma wątpliwości radny Okrasa.

Burmistrz przypomina jednak, że na wykonanie inwestycji potrzeba 380 mln zł, więc wskazana przez radnego kwota nic nie da.

- Samorząd wystarczająco już zasila budżet państwa np. w edukacji, dlatego 5-10 mln nie uratuje inwestycji szacowanej na 380 mln zł. Każdy ze swojej strony zrobił, ile mógł, by głos Wielunia się liczył. W inwestycjach na lata 2011-2015 jest obwodnica Wielunia. Dzisiaj zabiegi niby symboliczne - 400 tysięcy dają pewność, że ta obwodnica powstanie – liczy na to burmistrz Janusz Antczak.

Zarówno poseł Tomczyk, jak i senator Owczarek zapewniali, że burmistrz bardzo zaangażował się w to, aby w Wieluniu powstała obwodnica. Mówili, że wielokrotnie wspólnie uczestniczyli w wielu spotkaniach zarówno w Ministerstwie, jak i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad właśnie w sprawie budowy obwodnicy.

Było wiele zarzutów w stronę burmistrza Antczaka, szkoda, że wtedy nie powiedział o wielokrotnych wizytach w GDDKiA, jestem zaskoczony, skąd u pana taka skromność w tym względzie? Było wiele zarzutów, ja też pytałem. Proszę na przyszłość takiej skromności nie zachowywać – mówił zdziwiony Mieczysław Majcher.

Podsumowania dokonał Bogusław Orzeł,kierownik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Wieluniu.

- W lipcu zostanie wytyczony pas drogowy. Wyłoni się firma, która złoży operaty i będzie to ten element, który da się zaliczyć jako roboty przygotowawcze w budowie obwodnicy Wielunia. Poinformowano mnie o wydanie dzienników budowy na tę okoliczność. To jest przewidziane na ten rok - kwituje Bogusław Orzeł.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wielun.naszemiasto.pl Nasze Miasto