Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Poczta Polska. Nowe priorytety

Sylwia Lewandowska
Rozmowa z Piotrem Dziadkiem, dyrektorem Okręgu Poczty we Wrocławiu * Centralny Zarząd Poczty Polskiej stworzył niedawno Strategię Rozwoju Poczty Polskiej.

Rozmowa z Piotrem Dziadkiem, dyrektorem Okręgu Poczty we Wrocławiu

* Centralny Zarząd Poczty Polskiej stworzył niedawno Strategię Rozwoju Poczty Polskiej. Jakie są jej główne założenia?

- Strategia ta będzie zawierać przede wszystkim badania i analizy otoczenia, w jakim działa i działać będzie w przyszłości Poczta Polska. Będzie określać także nasze słabości, zagrożenia, ale i szanse. Jednym z kluczowych założeń jest bez wątpienia teza o radykalnym wzbogaceniu naszej oferty poprzez zagwarantowanie klientom jak najszerszej gamy produktów i usług. Już w tej chwili widać, że na pocztę nie idzie się tylko po to, aby wysłać list czy nadać paczkę. Dzisiaj poczta oferuje klientom przesyłki kurierskie, usługi bankowe i ubezpieczeniowe. W strategii znajdą się więc cztery obszary naszych działań: poczta hybrydowa i terminale, usługi logistyczne i transport lotniczy, leasing i usługi inwestycyjne oraz usługi informacji gospodarczej i portal internetowy.

* Ostatnio uchwalone zostało nowe prawo pocztowe...

- To prawda. Senat przyjął niemal wszystkie poprawki, nawet tę dotyczącą tzw. poczty hybrydowej, która nie będzie objęta nową ustawą. Jej specyfika polega na tym, że treść listu może być przekazana przez nadawcę na pocztę drogą elektroniczną. Zadaniem pracowników poczty jest natomiast doręczenie go do adresata w postaci tradycyjnego listu w kopercie. Usługą pocztową jest w tym przypadku jedynie doręczenie listu przez listonosza. Informacja przekazywana elektronicznie należy do usług telekomunikacyjnych i za nią płaci się osobno.

* Poczta Polska na bieżąco wprowadza nowe usługi. Jedną z nich jest tzw. paczka priorytetowa...

- Tak. Po wprowadzeniu w ubiegłym roku podziału wszystkich przesyłek listowych na priorytetowe i ekonomiczne, w tym roku rozszerzyliśmy kategoryzację na segment paczek pocztowych. Dzięki temu nasi klienci już od 16 czerwca 2003 roku mogą skorzystać z usługi paczki priorytetowej. W myśl Światowej Konwencji Pocztowej klasyfikacji przesyłek można dokonać według systemu opartego na prędkości opracowania przesyłek lub ich zawartości. W ramach systemu opartego na prędkości opracowywania przesyłek, który przyjęła Poczta Polska, dokonaliśmy podziału na: przesyłki priorytetowe, przewożone najszybszą drogą (lotniczą lub lądową), oraz przesyłki ekonomiczne, dla których nadawca wybrał niższą opłatę powodującą dłuższy termin ich doręczenia.
Wprowadzenie kategoryzacji przesyłek pocztowych to poszerzenie oferty usługowej Poczty Polskiej i wprowadzenie kategorii terminowych doręczania, które dotąd nie były sprecyzowane w naszej ofercie. Oznacza to dla nas potrzebę wytężonej pracy, aby pozyskać nowych klientów dla przesyłek priorytetowych.

* Zagraniczny przekaz pocztowy to również nowość. Na czym ona polega?

- W ramach rozszerzania zakresu usług oferowanych naszym Klientom wprowadziliśmy także „przekaz pocztowy”. Usługa ta umożliwi klientom indywidualnym i instytucjonalnym wysyłanie pieniędzy za granicę. Do tej pory usługa ta świadczona była jednostronnie, tzn. przekazy mogły być tylko otrzymywane z zagranicy; dotyczyło relacji z 18 krajami. Teraz będzie dotyczyć aż 26 krajów. Tę nową usługę będzie świadczyć w całym kraju ponad 1700 placówek Poczty Polskiej.
Urzędy pocztowe będą posiadać specjalne blankiety. Nadawca powinien wpisać na nim kwotę wpłacaną w złotych polskich. Pracownik pocztowy przeliczy tę kwotę na walutę, w jakiej można wysyłać przekaz do danego kraju według kursu obowiązującego w dniu nadania przekazu. Obowiązujące kursy walut będą codziennie przekazywane do placówek, które będą przyjmowały przekazy za granicę. W Europie adresat otrzyma pieniądze na ogół po 6 - 11 dniach w zależności od kraju, do którego wysyłany jest przekaz. W ramach dodatkowej usługi wysyłający może zażyczyć sobie otrzymanie potwierdzenia odbioru.

* Czy samo wprowadzanie coraz to innych ulepszeń jest drogą do sukcesu?

- Kluczem do sukcesu, obok dobrej oferty usługowej, a więc np. kategoryzacji przesyłek, jest przede wszystkim dobra realizacja usług, a w szczególności nasze bezpośrednie relacje z klientami. Dla naszych klientów najważniejszym źródłem informacji jesteśmy my – pracownicy poczty, a szczególnie listonosze i pracownicy okienkowi, którzy bezpośrednio obsługują klientów. Od nas zależy, czy klienci zostaną wyczerpująco i fachowo poinformowani o sposobie realizacji usługi, czy zrozumieją jej zasady i w konsekwencji z niej skorzystają.
Z tego powodu tak ważna jest wiedza naszych pracowników o sposobie świadczenia usług w ramach nowej kategoryzacji przesyłek. Równie ważne, jeżeli nawet nie istotniejsze, jest to, w jaki sposób wiedzę tę będziemy przekazywać naszym klientom.

* Jak te wszystkie zmiany wpłynęły na wizerunek Pańskiego przedsiębiorstwa?

- Myślę, że rozwiązania te stały się dużym sukcesem. Wskaźnik terminowości przebiegu przesyłek priorytetowych (w przyjętym kryterium dzień + 1) wyniósł w kraju ponad 93 procent. Nowa jakość dobrze znanych usług spowodowała wzrost zaufania do naszej instytucji. Dzięki kategoryzacji nasi Klienci zyskali możliwość wyboru przesyłki odpowiadającej ich indywidualnym potrzebom.
Przyjęte standardy znacznie poprawiły konkurencyjność usług i pozwoliły na dostosowanie ich jakości do wymogów obowiązujących w krajach Unii Europejskiej, do której Polska będzie należeć w niedługim czasie.

* Co zmieni się w Okręgu Poczty we Wrocławiu po wejściu Polski do Unii Europejskiej?

- Najważniejsza na nowym unijnym rynku będzie ogromna konkurencja, z którą się zetkniemy. Dlatego też poziom usług będzie musiał być coraz wyższy. Aby zatrzymać starych i pozyskać nowych Klientów, konieczne będzie także ciągłe wprowadzanie nowych, lepszych usług. Śmiało mogę powiedzieć, że do wejścia do Unii przygotowujemy się już od dłuższego czasu. Wielu z naszych pracowników zna już języki obce. Przez cały czas przeprowadzamy także różnego rodzaju szkolenia.

* Dziękuję za rozmowę

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dolnoslaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto