Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dworzec PKS w Wieluniu. Po zburzonym obiekcie zostało wiele wspomnień ZDJĘCIA

Zbigniew Rybczyński
Zbigniew Rybczyński
Fot. Zbyszek Rybczyński
Mija pięć lat od zburzenia dworca autobusowego przy ulicy Warszawskiej w Wieluniu. Chociaż obiekt z 1976 r. czasy świetności miał już dawno za sobą, wielu mieszkańców z żalem patrzyło na jego rozbiórkę.

W kwietniu 2014 r. skończył się pewien rozdział w historii Wielunia, którego karty zapisywały każdego dnia tysiące podróżnych. Kilka dni wystarczyło, by dworzec autobusowy z blisko 40-letnią historią zamienił się w zgliszcza. Na działce sprzedanej inwestorowi powstało centrum handlowe Era Park. Obok wieluński PKS zbudował nowy dworzec, który - tak jak jego poprzednik w czasach swojej świetności - prezentuje się bardzo dobrze.

Podczas pracy nad swoją książką „Miasto Archipelag. Polska mniejszych miast” (2016) czołowy polski reporter Filip Springer odkopał wydanie miesięcznika „Architektura” z 1976 r. Rok po reformie administracyjnej, która podzieliła kraj na 49 województw, redaktorzy czasopisma przygotowali „architektoniczny reportaż z Polski lat siedemdziesiątych”. To przegląd flagowych projektów inwestycyjnych w modernizującej się Polsce lokalnej. Z każdego województwa wybrano jedną realizację. Czym pochwaliło się sieradzkie? Nie inaczej - dworcem autobusowym w Wieluniu.

Zanim w Wieluniu zbudowano jeden z najnowocześniejszych dworców w kraju, za poczekalnię służył prowizoryczny drewniany barak przy Nowym Rynku. Urządzono w nim również kasy i pomieszczenia dla kierowców. Stanowiska odjazdowe znajdowały się na ulicach Zamenhofa i Wodnej, a pasażerowie wysiadali przy kolegiacie (dzisiejsza ul. Augustiańska). W 1968 r. zawiązał się komitet budowy nowego dworca na czele z przewodniczącym Prezydium MRN Stanisławem Podeszwą. Obiekt u zbiegu ulic Niedzielskiej (dziś Warszawskiej) i Staszica zaprojektował inż. Zbigniew Andrzejak, a wykonania prac podjęło się Wieluńskie Przedsiębiorstwo Budowlane.

W kosztach budowy partycypowała Miejska Rada Narodowa. Oficjalne przekazanie dworca PKS do eksploatacji odbyło się 17 stycznia 1976 roku. Uroczystość otwarcia obiektu uświetnił występ orkiestry. W tym czasie PKS zatrudniał ok. 970 pracowników i posiadał ponad 300 samochodów do przewozu osób i towarów.

Gdy pięć lat równano stary dworzec z ziemią, tuż obok piął już się w górę jego następca. Wieluński PKS mógł właściwie ograniczyć się do urządzenia przystanku z kilkoma stanowiskami dla autobusów. Zainwestował jednak w porządny obiekt, zaprojektowany przez sieradzką architekt Jolantę Włodarczyk. W sierpniu 2014 r. gmach z poczekalnią na 80 osób, kasami i punktem handlowym został oddany do użytku pasażerów.

- Takiego obiektu nie powstydziłoby się niejedno z polskich miast, bo w Polsce dworce raczej znikają i nie są odbudowywane. Nie powstałby, gdyby nie determinacja i wyrzeczenia pracowników. Chcieliśmy zrobić coś dla społeczności lokalnej i przyszłych pokoleń - mówił na uroczystości otwarcia nowego dworca Ryszard Graczyk, prezes Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w Wieluniu.

Można tylko żałować, że nowy dworzec nie jest lepiej wyeksponowany. Stary dworzec musiał robić za wizytówkę miasta - jakkolwiek w XXI w. już wątpliwą - bowiem był doskonale widoczny z ul. Warszawskiej, którą każdego dnia przemieszczają się tysiące aut. Nowy obiekt został schowany za centrum handlowym, w przypadku którego trudno mówić o walorach architektonicznych. Era Park został otwarty w marcu 2015 r. Do dyspozycji mieszkańców jest tutaj dziewięć sklepów sieciowych, lokal gastronomiczny i apteka.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wielun.naszemiasto.pl Nasze Miasto