Walec przez kilkanaście lat stał na podeście przed siedzibą rejonu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad przy ulicy Fabrycznej w Wieluniu. Maszyna skrywała się za drzewami i żywopłotem, przez co mało kto zdawał sobie sprawę z istnienia zabytku. We wrześniu ub r. zabrano walec na Podkarpacie, gdzie specjalistyczna firma zajęła się jego renowacją i konserwacją.
- Prace trwały osiem miesięcy - mówi Dominik Baj, właściciel firmy spod Leżajska. - Rozebraliśmy walec na części, zostały wypiaskowane, zabezpieczone przed korozją i pomalowane, niektóre musieliśmy dorobić.
Maszyna została wyprodukowana w 1925 roku w Polsce. Z dość ubogiej dokumentacji historycznej wynika, że największe podzespoły powstały w Gliwicach, a całość zbudowano w Mikołowie. Wiadomo, że przetrwał wojnę bez większego uszczerbku, później z powodzeniem pracował przy budowie dróg. W roku 1999, kiedy likwidowane były Rejony Dróg Publicznych w ramach reformy administracyjnej, walec “w spadku” trafił do Wielunia.
- Maszyna jest absolutnym unikatem. Według ogólnie dostępnej wiedzy na świecie zachowały się jedynie dwa egzemplarze, przy czym drugi jest mocno niekompletny i zniszczony - podkreśla Maciej Zalewski z łódzkiej GDDKiA.
Stalowy kolos waży 12 ton i można go teraz podziwiać na dziedzińcu łódzkiego Oddziału GDDKiA przy ul. Irysowej 2 w Łodzi.
Więcej zdjęć odrestaurowanego walca znajduje się TUTAJ. A jak 90-letni pojazd wyglądał przed renowacją można zobaczyć TUTAJ
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?