Zakup opon zawsze należy zacząć od prawidłowego doboru rozmiaru i ich parametrów. O ile indeks prędkości na zimę może być nieco niższy niż zalecany przez producenta, indeks nośności musi odpowiadać danym z homologacji samochodu.
Węższe są dobre do miasta
Szerokość i wysokość opony można najczęściej zamienić. Producenci ogumienia produkują bowiem opony o różnej szerokości i wysokości, przez co wyższą oponę 15-calową można zastąpić np. niższą 16-calową. Np. w Audi A4 ogumienie 205/55/16 można zastąpić rozmiarem 195/65/15 lub 215/45/17. W przypadku samochodów kompaktowych, jeżdżących głównie po mieście najlepiej trzymać się rozmiaru fabrycznego albo zamienić go na nieco mniejszy. Węższa opona przy niewielkich prędkościach nie będzie skutkowała gorszą przyczepnością, a w razie opadów lepiej przedrze się sie przez śnieg. Tymczasem szeroka będzie przenosiła na zawieszenie i układ kierowniczy więcej drgań i uderzeń, co przyspieszy zużycie tych elementów.
- Najlepszym kompromisem ceny, jakości i osiągów będą opony klasy średniej, ponieważ walorów ogumienia segmentu premium kierowca i tak nie wykorzysta. Bieżnik należy dobrać w oparciu o własne preferencje i styl jazdy – mówi Filip Fischer, Kierownik Działu Obsługi Klienta w Oponeo.pl.
Najtańsza symetria
Na ryku dostępne są trzy rodzaje bieżników. Najprostszy i najtańszy to symetryczny. Opona po obu stronach ma takie same nacięcia, dzięki czemu można ją montować w dowolny sposób, nawet zamieniając między koła po obu stronach auta, a nie tylko między tymi na obu osiach.
- Bieżnik symetryczny jest przeznaczony do wolniejszej jazdy, głównie w warunkach miejskich. Takie opony zaleca się do montażu w samochodach ze słabszymi silnikami o przeciętnych osiągach. Są najtańsze – mówi Filip Fischer.
Drugi bieżnik to asymetryczny układ klocków i nacięć. Po stronie zewnętrznej są one większe i masywniejsze. Ta część opony odpowiada za utrzymanie samochodu na drodze.
- Drobniejszy wzór po wewnętrznej części koła odpowiada za odprowadzanie wody i śniegu. – To nieco droższe ogumienie, ale jego jakość i osiągi są lepsze. Bieżnik asymetryczny świetnie nadaje się do samochodów kompaktowych – przekonuje Filip Fischer.
Kiedy warto dopłacić?
Ten rodzaj opon dostępny jest jednak w ofercie różnych producentów. Podczas gdy 15-calowe opony z Dębicy, albo od firm Barum i Matador będą kosztowały ok. 180 zł, klasa średnia, czyli np. Fulda, Kleber, Uniroyal, lub Firestone to ok. 200 zł za sztukę. Topowe produkty od Michelina, Continentala, Pirelli i Goodyeara będą nawet o kilkadziesiąt złotych droższe. – Warto dopłacić wówczas, gdy samochód jeździ naprawdę dużo i częściej niż w ruchu miejskim przemierza dalekie trasy – mówi Filip Fischer.
Do sportowych kompaktów zaleca się zimowe opony kierunkowe, które w testach nierzadko choć nie zawsze wypadają najlepiej. Bieżnik układający się w kształt litery „V” trzeba tu montować tak, aby zachować właściwy kierunek toczenia koła. Takie opony są nieco droższe i nie ma sensu inwestować w nie do jazdy między domem a pracą i hipermarketem.
Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?