Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jelenia Góra: Specjalnie na Tour de Pologne przyspieszono budowę drogi do Karpacza

Alina Gierak
Obwodnica czeka na zgodę na użytkowanie. 10 lipca droga będzie warunkowo udostępniona
Obwodnica czeka na zgodę na użytkowanie. 10 lipca droga będzie warunkowo udostępniona fot. Rafał Święcki
Wykonawca południowej obwodnicy Jeleniej Góry - konsorcjum firm ABM Pol-Dróg Legnica i Gotowski BKiP przyspieszył pracę, by zdążyć z oddaniem pierwszego odcinka przed wyścigiem Tour de Pologne. Słowa dotrzymał i dzięki temu 10 lipca jeleniogórzanie mogą w czasie trwania Tour de Pologne korzystać z warunkowo uruchomionej obwodnicy na odcinku ul. Wincentego Pola - Sudecka.

Wykonawca południowej obwodnicy Jeleniej Góry - konsorcjum firm ABM Pol-Dróg Legnica i Gotowski BKiP przyspieszył pracę, by zdążyć z oddaniem pierwszego odcinka przed wyścigiem Tour de Pologne. Słowa dotrzymał i dzięki temu 10 lipca jeleniogórzanie mogą w czasie trwania Tour de Pologne korzystać z warunkowo uruchomionej obwodnicy na odcinku ul. Wincentego Pola - Sudecka.

Budowa drogi trwała 21 miesięcy. Kosztowała 83 mln zł, z których 46 mln zł wyłożyła Unia Europejska. Południowa obwodnica Jeleniej Góry jest częścią drogi krajowej nr 3. Ma wyeliminować ruch tranzytowy w kierunku Karpacza i odciążyć centrum miasta.

Obwodnica (2,1 km) prowadzi z Radomierza przez węzeł Grabarowski do ulicy Sudeckiej. Budowa trwała 21 miesięcy. Na razie samochody wpuszczono na Węzeł Grabarowski, biegnący nad drogą krajową nr 3 (ul. Konstytucji 3 Maja). Odcinek obwodnicy od ul. Wincentego Pola do Sudeckiej został uruchomiony warunkowo, tylko na czas trwania wyścigu. Oficjalnie zostanie
otwarty, gdy urzędnicy załatwią w urzędzie wojewódzkim zgodę na użytkowanie drogi. Może to potrwać do trzech miesięcy.

Obwodnica to największa inwestycja komunikacyjna Jeleniej Góry ostatnich lat. Najmniej skomplikowaną częścią budowy było ułożenie asfaltowej drogi od Węzła Grabarowskiego do wylotu na ul. Sudeckiej. Ten fragment ma 2,1 km długości. Obok powstały ścieżki dla rowerzystów. Bardziej pracochłonna była budowa kilku konstrukcji mostowych znajdujących się na tej trasie. W projekcie przewidziano budowę wiaduktu oraz pięcioprzęsłowej estakady drogowej nad ul. Łomnicką i torami kolejowymi linii Wrocław - Jelenia Góra. Estakada ma prawie 150 metrów długości. Powstał też węzeł drogowy nad ulicą Konstytucji 3 Maja. Przerzucono tam jednoprzęsłowy stalowy wiadukt.

Aby dostosować most na rzece Bóbr do większych obciążeń, musiał on przejść modernizację. Stara przeprawa była zbyt wąska, by poprowadzić nią drugą nitkę obwodnicy. Trzeba było zbudować zupełnie nowy most o długości 75 metrów.

Po uruchomieniu obwodnica Jelenia Góra - Karpacz pozwoli ominąć zwykle zakorkowaną w godzinach szczytu ulicę Wojska Polskiego, którą w ciągu doby przejeżdża średnio 13 tysięcy samochodów.

Współpraca:Rafał Święcki

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dolnoslaskie.naszemiasto.pl Nasze Miasto